Jacob A. Riis i Diamanten

Lagt ut november 7, 2008
Kategori: Fellesskapet, Fotografi | Kommenter

Når man besøker København hører det gjerne med å ta en tur bortom Det kongelige biblioteks ikke lenger helt nye nybygg «Den sorte diamant» på Christians Brygge, for å nyte byggets ytre og indre kvaliteter. Fram til 24. januar er ett av tilbudene i Diamanten ei utstilling om og av den dansk-amerikanske pioneren innafor dokumentarfotografi, Jacob A. Riis.

Den sorte Diamant

Den sorte Diamant

Riis, som var født i Ribe i 1849, utvandra til New York i 1870, på grunn av en ulykkelig kjærlighetshistorie – god nok grunn! Han var utdanna tømrer, men fikk ikke jobb innafor faget sitt, og opplevde sjøl at han holdt på å gå til grunne i elendigheta i New Yorks fattigkvarterer, hvor omkring 1 million immigranter og migranter holdt til i til dels ufattelig elendighet. Mer eller mindre tilfeldig fikk han etter noe tid jobb som politireporter i New York Evening Sun. Her, og etter hvert i andre aviser, utvikla han seg som en engasjert rapportør fra samfunnets underside, og også etter hvert som kommentator, refser og reformator.

Jacob A. Riis

Jacob A. Riis

Riis begynte tidlig å fotografere for å formidle livet i slummen, og blei på den måten en pioner innafor dokumentarfotografi. Som en av de første i Amerika tok han i bruk magnesiumsblits, og fikk ved det tatt bilder i de mange, også bokstavelig, nattsvarte miljøene i slumområdene. Verken særlig lettvint eller ufarlig fotografisk virksomhet! Disse fotografiene blei basis for lysbildeforedrag, som skapte stor oppmerksomhet og forferdelse blant publikum. Fotoreportasjene hans kom også på trykk i enkelte magasiner, og i 1890 kom hans opus magnum How the Other Half Lives ut. Boka, med strektegninger basert på fotografiene hans, fikk enorm oppmerksomhet, og la grunnlaget for sosialpolitiske strømninger som medførte at store deler av slummen blei revet, og at tilbudene til de elendigste blei kraftig reformert. Theodor Roosevelt, som da var politikommisær i New York, blei svært rysta over boka, og gikk straks i gang med å reformere politiets arbeid overfor de hjemløse i byen. Han tok personlig kontakt med Riis, og sammen oppsøkte de slummen og la planer for hvordan forholda for de fattige i New York kunne bedres. De to herrer utvikla et livsvarig vennskap, og Roosevelt omtalte gjerne Jacob A. Riis som sin «ideelle amerikaner».
Det skal også være slik at How the Other Half Lives inspirerte Jack London til å skrive sitt epos om Londonslummen, The People of the Abyss. (Avgrunnens folk).

.

Overcrowding, or 5 cents a spot. 1889. uesum of the City of New York

Overcrowding, or 5 cents a spot. 1889. Muesum of the City of New York

Riis har i ettertid blitt kritisert for å være både kristeligmoralistisk, sexistisk og etnosentrisk, og allerede i samtida var det nok mange som mente at han trengte seg på de aller laveste, uten hensyn til personlige rettigheter og privatliv. Han skal faktisk ha starta branner med blitsen sin i de svært brannfarlige slumhjemmene, hvor han ofte ikke en gang var invitert eller velkommen. Men ingen stiller allikevel spørsmål ved den betydning arbeidet hans hadde for å vise behovet for sosiale reformer blant de fattigste i samfunnet. Og, like viktig, hans pionerarbeid ved å ta i bruk fotografiet i dokumentær sammenheng.

Dypt fascinert publikumer

Dypt fascinert publikumer

Utstillinga er i flere deler. Den viktigste delen utgjøres av Riis sine bilder, både hans egne arbeidskopier og nye kopier fra glassnegativer. Svært spennende er et lysbildeforedrag, rekonstruert og innlest etter Riis sine originale notater. En filmdokumentasjon fra det moderne Danmarks invandrerghettoer gjør også inntrykk. Alt i alt ei spennende og vellaga utstilling om den danskamerikanske fotografipioneren og sosialreformatoren.

Kommentarer

Skriv kommentar

Du må være logga inn for å kommentere denne posten.